​Wat op vakantie gaan met je energie doet (en wat je daarvan kunt leren)

Ik zou het niet doen als je midden in een burn-out zit, maar als je herstellende bent is reizen een fantastische manier om je lichamelijke en mentale grenzen te testen en te verleggen.

In een paar weken tijd swing je van het ene hoogtepunt naar het andere, maar ook dieptepunten worden je niet bespaard. Het ene moment sta je op de top van een berg die je net beklommen hebt, te stralen en te genieten van de prachtige schoonheid van de natuur. Het andere moment sta je te koken op een camping-gasje die veel te hard gaat, terwijl je zelf ook nog een feestmaal vormt voor de muggen.

Hoewel ik dacht dat onze reis naar Noorwegen lichamelijk een uitdaging zou zijn, ben ik mezelf vooral mentaal tegengekomen.

Mocht je nog op vakantie gaan, lees dan even lekker mee zodat je goed voorbereid bent. Mocht je al geweest zijn dan ben ik benieuwd of jij dezelfde inzichten op hebt gedaan als ik!

 

Het gaat niet altijd zoals je het hebt gepland

Het afgelopen jaar ben ik veel bezig geweest met het aanbrengen van systemen rondom mezelf. In huis en mijn gewoonten. Zo kan ik super efficiënt werken en verlies ik zo min mogelijk energie. Blijkt dat iets minder gesmeerd te lopen als je op reis bent.

Zo heb ik een hele specifieke manier hoe ik eet. Ik eet bijvoorbeeld elke ochtend een groot stuk fruit. Een mango of een meloen, of een gedeelte van een watermeloen.

Dat ging toch wat onhandig in een campingkeuken.

Meloen eten op vakantie
Uhg, iets minder charmant dan thuis.. wat een kliederboel.

Ik schaamde me, toen mijn man me erop aansprak dat ik niet meer zo gezellig was. Ik had het zelf ook wel door, het ging allemaal niet zoals in het perfecte plaatje in mijn hoofd. Zo had ik bijvoorbeeld een indeling gemaakt van wat wáár zou liggen in de auto, maar na de eerste keer op en afbreken van de tent, lag alles weer door elkaar.

Ik voelde hoe de touwtjes uit mijn handen werden getrokken en de negatieve en chagrijnige opmerkingen floepten zo mijn mond uit.

Tijd voor een reset.

 

Hoeveel macht hebben je omstandigheden?

Ik zeg altijd, geef je omstandigheden niet te veel macht. Je bent zelf degene die je leven creëert, laat je dus vooral niet tegenhouden door excuses en zogenaamde omstandigheden. Wanneer het moeilijk wordt dan geef ik het niet op, als het gaat om mijn doelen en dromen.

Maar soms is het wel goed om je over te geven aan je omstandigheden. Vooral als het niets te maken heeft met je doelen bereiken en het koppig doorgaan juist ervoor zorgt dat je niet meer geniet.

In mijn geval werkte het tegen, het proberen controle te hebben over dingen die buiten mijn macht liggen.

Ik besefte dat dit een kans was om ‘het loslaten’ te oefenen. Veel mensen vragen zich af hoe je dat doet, nou misschien dat ik het nu zou kunnen achterhalen.

Ik had al een keer eerder geschreven over dit onderwerp, toen ik last had van tinnitus, een constante piep in mijn oor. Het kwam er op neer dat ik me moest overgeven en moest vertrouwen.

Vertrouwen in jezelf, in iemand anders, of gewoon dat het oké is, hoe het ook is.

 

Vertrouwen op de ‘special abilities’ van je lichaam

Nat worden bijvoorbeeld. Waarom is dat erg?

Ik ben echt een koukleum. In de winter staat de verwarming lekker hoog, en zelfs in de zomer zit ik wel eens onder een dekentje. Dus toen we besloten naar Noorwegen te gaan besefte ik dat het geen comfy vakantie zou worden.

Dus besloot ik een boek te lezen over Wim Hof. Je weet wel, die man die urenlang in ijskoud water kan blijven zitten en dat helemaal oké vind. Dat wil ik ook leren. Tegen nattigheid en tegen kou kunnen, tegen oncomfortabelheid, zónder pijn te leiden.

Terwijl mijn man aan het stuur van ons huis op 4 wielen zit, lees ik de woorden van Hof voor

Hij vertelt dat je lichaam allemaal ‘special abilities’ heeft, die pas tevoorschijn komen als we in aanraking komen met bepaalde omstandigheden. Wanneer je bijvoorbeeld een duik in het water neemt, dan gaat je hartslag omlaag, om zuurstof te besparen. Hoe cool is dat! Of, als je het koud hebt, en je gaat níet rillen, je lichaam dan een speciaal soort (bruin) vet aanmaakt, waarmee je je normale vet reserves gelijk in warmte kan omzetten. Zo blijft je kern temperatuur op pijl en raak je niet onderkoeld. Eigenlijk is het allemaal een mind-game.

jezelf overgeven aan de omstandigheden
Kom maar op regen, ik geef me over!

De grenzen die we onszelf opleggen zitten allemaal in ons hoofd, niet in het ontwerp van ons lichaam. We hebben onszelf zo verwend met centrale verwarming, airco, speciale tech-kleding, dat we die ‘special abilities’ verloren hebben. Nou ja, we hebben ze wel, alleen gebruiken we ze niet en we weten niet eens dat ze bestaan, omdat we onze omgeving aanpassen aan onszelf i.p.v. dat we ons lichaam laten aanpassen aan de omgeving.

Die avond, als we in de tent liggen, probeer ik het uit. We hebben extra dekens bij ons maar ik besluit dat ik die bewaar voor later. Terwijl ik stil lig en de temperatuur samen met de zon afdaalt voel ik een rilling op komen. In plaats van toe te geven, probeer ik mijn spieren bewust te ontspannen en aandachtig te voelen hoe kou nou echt voelt.

 

Je gaat pas genieten als je je helemaal overgeeft

Gelukkig begon ik de vaardigheid ‘zich overgeven’ snel onder de knie te krijgen. ’s Ochtends at ik gewoon brood met pindakaas. Als de wind waaide probeerde ik niet als een bangerik voor de kou ineen te krimpen. Wanneer we een bepaalde plek niet konden vinden of iets niet volgens plan ging, lieten we het lot ontspannen aan het toeval over.

Ik begon te genieten. We kwamen leuke plekjes tegen, grappig broodbeleg en zelfs de frisse wind begon ik te missen op warme dagen. We hadden lol en voelden ons echt op avontuur.

In plaats van steeds te zoeken naar manieren hoe ik mijn situatie kon verbeteren, kon ik nu mijn volledige aandacht richten op het moment waarin we waren. De prachtige uitzichten en natuur, grappige mensen en apart eten. Nieuwe dingen die ik nog nooit heb gezien.

Het is zo makkelijk om het allemaal te missen als je er niet bij bent, omdat je in je hoofd bezig met hoe je je comfortabeler kunt voelen. Zonde van de moeite en energie. (Op zich niet mis mee, in het dagelijks leven. Alleen soms komen we niet meer uit de probleem-oplos modus.)

IMG_3410
Als het koud en nat is, dan kruipen we gewoon dichter bij elkaar 🙂

Op vakantie kijk je door een nieuwe bril naar je leven

Een van de redenen waarom we massaal op vakantie gaan is omdat we er even tussen uit willen. Rust en ontspanning, of nieuwe ervaringen. Maar ik denk ook om bewustwording.

Heb je wel eens naar het potje zout gezocht in de keuken kast, terwijl het recht voor je neus stond? Precies, zo hebben we allemaal onze blinde vlekken als we in onze ‘levenskast’ kijken. Maar op vakantie is het allemaal anders. Ineens staan al je spulletjes in een andere kast. Jij als persoon met al je gewoonten en karaktertrekken, in een nieuwe omgeving, een andere context. En dan komen ze naar boven, die blinde vlekken.

Voor mij was het dus die drang naar controle bijvoorbeeld. Maar er waren nog andere dingen die me opvielen. Als energiecoach ben ik natuurlijk niet alleen opzoek naar waar mijn energie zou kunnen weglekken, maar ook wat voor dingen mij energie geven.

 

Wat ik méér wil doen de volgende keer (en in het dagelijks leven)

Hoe noordelijker we kwamen hoe ruiger het landschap (en het weer) werdt. Voordat we weg gingen had ik bedacht dat ik heel graag een lange wandeltocht wilde gaan maken in de ‘grand canyon’ van Noorwegen. Zo’n 20 kilometer. Ik was benieuwd of ik het kon, of mijn lichamelijke energie ondertussen sterk genoeg was. Ik keek er ontzettend naar uit, ik stelde me voor hoe trots ik me zou voelen na afloop.

Helaas zat het niet mee. Toen we in Flåm aankwamen, werdt er regen voorspeld, dagen lang. Zo lang zouden we niet blijven. Ondanks de voorspellingen besloten we toch de sprong te wagen. Toen we in Vassbygdi aankwamen, het plaatsje waar we weer bij de auto zouden uitkomen aan het einde van de route, bleek de bus naar het begin van de route (die maar 1 keer per dag gaat) al vertrokken te zijn.

Beetje teleurgesteld hebben we die dag andere leuke dingen gedaan, zoals een boottocht door de smalste fjord van Noorwegen. Die nu in mijn top 3 all-time favoriet staat. Die avond dacht ik na wat mijn top 3 vakantie momenten eigenlijk zijn. Toen viel mij op dat ze allemaal iets gemeen hebben.

Mijn top 3 vakantie momenten

  • het uitzicht op de boottocht Noordse fjorden
  • de stilte in de bergen in oostenrijk tijdens het snowboarden
  • het uitzicht vanaf de Tafelberg in zuid-duitsland met kasteel Neuschwanstein, en het helder blauwe water dat daar uit de bergen stoomt

Wat hebben ze gemeen?

Bergen, grote hoeveelheden water of sneeuw.

Stil zitten kijken. Klein voelen.

Om de één of andere reden geeft het gevoel dat je een klein mugje bent die zo plat gedrukt kan worden, rust. Al je zorgen slaan nergens op, alsof je als mens ook maar 1 cm berg zou kunnen verschuiven.

Ook de lichamelijke inspanning, de moeite/offers die je moet maken om het te kunnen zien. De afstanden, ver weg kijken. Je leven, je bedrijf en je dagelijkse zorgen valt in het niet. Normaal ben je zo gefocust op de details, maar nu op het grotere plaatje.

Natuurlijk zijn er meer dingen die het leven in een nieuw perspectief brengen. Ziekte, burn-out, verlies van een dierbare, maar ook de natuur dus. Die laatste is makkelijker op te zoeken.

IMG_3432
Mijn grootste energie gever is het besef dat ik zo klein en nietig ben

 

Levenspunten verzamelen

Wat ik van deze vakantie geleerd heb, is dat ik meer levenspunten wil verzamelen. Nog meer stil staan. Bij een mooie indrukwekkende plek langer blijven en gewoon zitten kijken, niet alleen een foto maken en weer verder. De immensheid ervan in je opnemen en de energie. Dat zijn momenten waar ik op leef waar ik van oplaad voor meerdere weken. Minder haasten om alles te kunnen zien (fomo), maar stil staan bij wat er al is.

De volgende keer wil ik ook meer dingen doen die heel leuk waren en minder dingen die gaat wel leuk waren. Soms had ik het gevoel dat ik alleen in een stad rondliep, omdat ik het gezien moest hebben.

Minimaliseren dus, ook in ervaringen. Zodat er meer ruimte komt om langer te genieten van de ervaringen die meer punten scoren. Liever iets minder ver rijden maar wel de tijd hebben om de beelden live te ervaren en niet alleen op de foto’s achteraf. Tijdens wandelingen niet snel door te lopen omdat we anders nat regenen, maar met nog meer aandacht om me heen kijken.

IMG_3435
Hier zijn we speciaal voor terug gereden, om het van dichtbij te bekijken hihi

Dealen met fomo

Ik denk wat ons erg heeft geholpen om niet afgeleid te worden, door de minder belangrijke dingen, is dat we doelen hadden gesteld. Mijn man en ik hadden van te voren een paar dingetjes bedacht die we sowieso wilden zien of doen. Daardoor hadden we een richting en konden we goed bepalen wat wel en niet in onze vakantie zou passen, zonder het helemaal vast te leggen.

Ik wilde heel graag die 20 km wandeling doen, en Jo wilde graag de boottocht doen, rendier eten en elanden zien. Als je dan terug bent voelt het super dat je al die dingen gedaan hebt, en je hebt minder last van alles wat je niet gezien hebt.

Tijdens de vakantie had ik 2 boeken gelezen/geluisterd over minimalisme. Het ging vooral over spullen, maar het principe kun je ook op vakantie gebruiken.

Het principe: alleen dingen houden/doen waar je blij van wordt en de rest mag weg.

Het gaan dus niet om zo min mogelijk te bezitten of te doen, maar zo veel mogelijk kunnen houden of doen waar je blij van wordt. Want elk ding waar je niet persé heel blij van wordt, neemt de ruimte in van iets waar je wél heel blij van zou kunnen zijn.

Dit principe kun je overal toepassen. Op vakantie, op je werk, hoe je je tijd invult, hoe je je energie gebruikt, waar je je geld aan uitgeeft en hoe je de ruimte in huis vult.

IMG_3408
Oja, de volgende dag bleek het toch zonning te zijn en hebben we mijn 20 km wandeling kunnen doen, jieppie! Er kan bijna niets op tegen dat gevoel dat je trots op jezelf bent 🙂

Een vaardigheid die ook jij kunt leren

Ik heb heel wat verschillende punten genoemd. Loslaten, jezelf overgeven, je grenzen verleggen, je lichamelijke ‘special abilities’ uitproberen, vanuit een nieuw perspectief op je leven kijken, uitvinden wat je energie geeft, stil staan en minimaliseren om meer te genieten.

Heel veel hiervan valt onder persoonlijke ontwikkeling, en hebben een effect op je energie en hoe je het leven ervaart.

Als je nog op vakantie gaat, kies dan één van die punten uit. Een puntje waarvan jij denkt dat het voor jou een verschil zou maken, en probeer je daarop te focussen tijdens jou vakantie. Ik ben heel benieuwd wat voor nieuwe inzichten je zal opdoen!

De vaardigheid die je ervoor nodig hebt is zelf-observatie

Klinkt simpel en suf, maar het is één van de dingen die me het meest heeft gebracht in mijn leven.

Denk niet dat je het uit jezelf zou moet kunnen, het is iets wat je moet leren. Je moet echt je ‘aandacht spieren’ trainen om naar jezelf te kunnen kijken vanuit een nieuw perspectief.

Zodra je die vaardigheid meer onder de knie krijgt begin je van alles op te merken. Je ontdekt waar jou energie-valkuilen liggen. Waar je onnodig veel aandacht besteed zonder dat je het iets oplevert. Je begint de rare kronkels in je hoofd te herkennen waardoor je dingen blijft doen die je eigenlijk niet meer wil.

Pas als je je ergens bewust van bent kun je het veranderen

Zo vertelde één van mijn cursisten me dat ze nooit geweten had dat ze last zou hebben van geluid tijdens haar werk. Tijdelijk heeft ze haar kantoor op zolder, waar ook de wtw-unit en cv-ketel staan en dus geluid produceren. Toen ze een oefening deed uit de cursus kwam ze er ineens achter dat ze dat helemaal niet fijn vond en het dus een negatief effect had op haar energie.

Ik vroeg haar wat ze toen deed, of ze haar kantoor ergens anders had opgesteld.

Nee zei ze, ik heb gewoon de deur dicht gedaan.

Soms kan het zo simpel zijn, maar je moet het wel net weten.

Behalve opsporen waar je energie weglekt kun je je aandacht ook trainen om bewust te genieten van je vrije tijd en je vakantie. Als je steeds maar weer afgeleid wordt door gedachten over werk betekent dat niet persé dat je een slechte concentratie hebt of dat er iets mis met je is. Het kan ook zijn dat je de aandacht spieren voor “bewust genieten van ontspanning” nog niet genoeg getraind hebt.

Dat is precies wat je leert in mijn cursus ‘voel je nuttig, zónder jezelf voorbij te lopen’

Na 4 weken..

  • heb je gekke dingen over je hersenen geleerd en hoe je je bewust wordt van je energie-lekjes
  • weet je welke mini-acties je vervolgens kunt nemen om die lekken te dichten
  • ga je een nieuwe balans in je leven ervaren waarin je én met meer focus werkt én met meer aandacht van je vrije tijd en omgang met dierbaren geniet

Als één van deze punten je aanspreekt geef je dan op. Ik maak het je extra makkelijk omdat je de energie-lessen gewoon in je mailbox ontvangt, dus het enige wat je hoeft te doen is af en toe je mail checken en je krijgt van mij een herinnering om wat aandacht aan jezelf en je energie te besteden.

Op deze pagina lees je meer informatie over de cursus en kun je jezelf opgeven.

Fijne zomer en geniet ze bewust!