Hoe kun je gezond eten als je moe bent?

Vroeger at iedereen elke avond gewoon aardappelen. Stamppot, puree, gebakken, gekookt of in een salade. Met alle verschillende groente die we hier in Nederland verbouwden, kon je eindeloos variëren.

Toen kwam er uit rijst uit Azië.

Daarna pasta uit Italië.

Vervolgens kwam daar nog couscous bij en bulgur, gierst, boekweit en ook nog quinoa. En dan heb ik het nog niet eens over alle bijzondere groenten, fruit en peulvruchten waar we uit kunnen kiezen. Gaaf hè al die exotische dingen. Er is alleen één probleempje. De hele wereld is net iets te groot voor mij (en voor jou misschien ook).

De keuze-paradox, noemt Barry Schwartz het. De lat ligt hoog, met zo veel keuze moet je toch wel iets bijzonders op tafel kunnen zetten. Elke dag weer. Het moet niet alleen heel lekker zijn, het moet ook nog eens gezond zijn.

Dus: geen glutten, alleen volkoren, zonder E-nummers, zonder suiker, biologisch. Oja het moet ook lokaal zijn, want we moeten ook nog aan het milieu denken. En, niet te vergeten, het mag ook niet te veel tijd kosten. Want daar hebben we niet veel van.

Ik weet niet of jij dat ook hebt, maar de moed zinkt me nu al in de schoenen.

De keer dat ik bijna dood ging van de honger

Oké ik overdrijf wel een beetje. Maar ik heb een periode in mijn leven overleeft waarin ik zo weinig energie had, dat ik helemaal niet meer kon koken, laat staan gezond.

Zodra ik mijn ogen open, voel ik de duizeligheid weer opkomen. Na een uurtje liggen woelen, zeg ik tegen mijn lichaam: oké nu gaan we opstaan. Maar er gebeurt helemaal niets. Met mijn hersenen probeer ik mijn spieren te prikkelen om in beweging te komen. Maar er gebeurt nog steeds niets.

Nog een uur later begint mijn maag al behoorlijk te knorren. Ik besef, hoeveel honger ik ook heb, dit is de eerste dag van mijn leven dat ik mijn bed niet uit ga komen. Ik ontspan en voel de opluchting door mijn lichaam. Dan zie ik ineens in mijn ooghoek een zak van McDonalds staan. Oja! Mijn lieve man had gisteren een hamburger voor me meegebracht, die was ik vergeten op te eten. O kijk! Er staat ook nog een koud geworden kopje thee bij.

Je moest eens weten hoe gelukkig ik was. Zie je, het is toch nog goed afgelopen.

De psych dacht dat het aan mijn opvoeding lag

“Hoe kan een intelligente dame zoals jij niet koken?”

“Ik kan het wel, maar ik vind het heel moeilijk. Vooral om te bedenken wat.”

Een weekplanning maken klonk wel als een goed idee. Daar kwam de praktijkondersteuner mee. Maar boodschappen doen was een hel. En dan nog, moest ik nog steeds keuzes maken, maar dan heel veel in één keer! Dat ging gewoon echt niet.

Nu ik achteraf weet dat ik een burn-out had, en mijn mentale energie gewoon op nul punt nul stond, is het niet zo gek. Je mentale energie kun je vergelijken met zo’n balkje in een video game. Elke keer dat je geraakt wordt, krimpt het. En als ie op is ga je dood.

Met elke keuze die je maakt krimpt ook je mentale energie balkje. Dus nadat ik ’s ochtends voor de juiste tandenborstel had gekozen, had ik geen balkje meer over om ook nog te kiezen wat ik zou aantrekken. Laat staan wat we zouden gaan eten.

Op zoek naar een richting

De Psycholoog had toch gelijk. Doordat ik toen ik jong was altijd gehoorzaam geluisterd had naar wat anderen voor me bepaalden was ik niet gewend om zelf dingen te kiezen. Dus wist ik ook niet wat ik eigenlijk wilde. Ik had geen richting.

Daarom ging ik op zoek. Ik zag een Youtube filmpje van een meisje die ‘Raw Vegan’ at en dat leek me ook wel wat. Totdat ik, een paar dagen later, misselijk boven de WC hing. Ik had een salade gegeten van rauwe broccoli met courgetti (spaghetti gemaakt van courgette) en mango-dressing. Daar had ik twee borden van gegeten want met één portie krijg je niet genoeg calorieën binnen.

Dat recept heb ik niet opgeslagen in mijn favorieten-lijstje zeg maar. Toch heeft het wel goed geholpen om een richting te vinden. Het eten van onbewerkt voedsel, dus hele groeten en fruit, spreekt mij nog steeds erg aan. Ik vind het ook gewoon heel makkelijk om ’s ochtends één mango in stukjes te snijden. In plaats van onderkoeld te raken in de supermarkt, terwijl ik alle achterkanten van muesli pakken vergelijk, om te zien waar het minst suiker in zit. En daarna ook alle kwark, yoghurt en alpro-weet-ik-veel-wat pakken.

zonder energie gezond eten
Waarom moeilijk doen, als je ook gewoon één heel groot stuk fruit kunt eten als ontbijt?

Een strategische oplossing

Zoals je al wel gemerkt hebt, ik wil zo veel mogelijk energie besparen, maar niet ten koste van mijn gezondheid. Ik weet zeker dat ook jij wel leukere dingen kunt verzinnen om je energie aan te besteden, dan aan elke dag (of week) weer opnieuw je hoofd te breken over al die keuzes die je moet maken.

Eten is iets heel persoonlijks, daarom geef ik nooit adviezen over wat je wel en niet moet eten. Maar ik heb wel een tip hoe je voor jezelf een strategie kunt opzetten zodat koken en gezond eten in het algemeen je minder energie kost.

  • Ten eerste: Laat je niet intimideren door al die mooie foto’s in de Allerhande of op Instagram, en wat er allemaal mogelijk is tegenwoordig. Het is hun werk! Jij hoeft dat allemaal niet. En ja, het klinkt heel romantisch om zelf je kruiden te verbouwen, en daar is niets mis mee. Maar alleen als je tijd en energie OVER hebt.
  • Minimaliseer, maak het super simpel. Kies een richting en stel je eigen regels op. Je kunt ze altijd weer aanpassen maar zorg in ieder geval voor een houvast. En als je dat nog te moeilijk vind, kies dan één ding. Desnoods eet je elke dag aardappelen zoals vroeger. 😉

Een tijd lang heb ik elke dag een pastasalade gegeten als lunch. Ik vind het lekker en makkelijk klaar te maken. En weet je, ik dacht niet: oh dit is al de 34ste dag achter elkaar dat ik pasta eet, en vanavond gaan we ook al pasta eten. Nee ik dacht: wat goed dat ik mijn lunch niet over sla. Wat goed dat ik iets voedzaams voor mezelf klaar maak, in plaats van wat chips of koekjes weg te werken.

Maak je eigen regels, en je zult zien, er valt dan niet meer zo veel te kiezen, en kun je je mentale energie die je bespaard aan leukere dingen besteden. Jeej!

De positieve energie spiraal

Behalve voeding, zijn er nog zoveel meer gebieden waarop je je energie zou kunnen besparen.

Voor mijn cliënten heb ik een werkblad gemaakt, die heet: de positieve-energie-spiraal. Het draait erom dat je elke dag iets minder energie uitgeeft dan je hebt. Zo houd je steeds een beetje energie over en kun je stapje voor stapje je ‘energie schuld’ afbetalen. Wil je het werkblad graag hebben, dan kun je die hier aanvragen. 🙂

Werkblad burnout