Hyperfocus, vloek of zegen?

Als je AD(H)D hebt dan weet je waar ik het over heb. Maar ook als je ‘normaal’ bent kun je soms erg in beslag worden genomen door een ‘onderwerp’ en het niet meer kunnen loslaten. En dat kan van alles zijn: je gaat een feestje organiseren, je zit met een moeilijk dilemma, je bent een schilderij aan het maken, noem het maar op. Je bent dan de hele dag bezig met dat thema, je heb allerlei ideeën, en je kan je er niet toe zetten met iets anders bezig te gaan. Hoe ga je om met zo’n hyperfocus? Hier een paar tips.

Hyperfocus

Maar eerst, wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van zo’n superfocus?

Voordelen hyperfocus

  • Als je hyperfocus je werk is, gefeliciteerd! Je zult geen moeite hebben om naar je werk te gaan! 😀 Je zal er waarschijnlijk heel goed in worden, gepassioneerd zijn, gedreven enz. Of als het je hobby is, wordt je gewoon heel goed in je hobby. 🙂
  • Je kan andere mensen helpen met datgene wat je allemaal geleerd hebt over je ‘onderwerp’. Nu je zoveel moeite en tijd hebt gestoken in het verkrijgen van informatie over je onderwerp, ben je echt al een expert geworden.
  • Als je hyperfocus gericht is op een probleem die opgelost moet worden, zoals het huis schoonmaken/opruimen of de auto repareren, dan komt dat ook goed uit 🙂

Nadelen hyperfocus

  • Meestal is je hyperfocus niet je werk. Als je dan een hyperfocus te pakken hebt, zul je het heel moeilijk krijgen om je te concentreren op je werk en zal je misschien veel fouten maken.
  • Je verwaarloost andere taken die je hebt. Je gaat achter lopen op je planning.
  • Omdat je zo gefocust bent, merk je niet dat de tijd voorbij vliegt en vergeet je voor jezelf te zorgen door bijvoorbeeld op tijd te eten of te drinken.
  • Je kunt niet meer in slaap komen omdat je je gedachten over dit ‘onderwerp’ niet kunt uitzetten.

Wat kun je doen om de nadelen zo veel mogelijk te beperken?

  • Probeer afspraken met jezelf te maken. Neem het ‘onderwerp’ op in je schema. Misschien kun je het je veroorloven een paar andere taken in je schema tijdelijk weg te laten of op te schuiven naar later. Zo houd je het overzicht, en merk je niet achteraf dat je juist de belangrijke taken hebt laten liggen.
  • Schrijf ideeën meteen op. Bijvoorbeeld in je mobieltje. Op deze manier houd je je aandacht beter bij je werk, omdat je dan niet al je ideeën hoeft te onthouden.
  • Zoek afleiding. Iets waarvan je weet dat bij jou goed werkt. Voor mij is dat bijvoorbeeld door in de tuin te gaan zitten. Ik kijk dan naar de vlindertjes en de bijtjes, daardoor ben ik al snel weer ‘in het moment’. Mijn hersenen kunnen zich dan eindelijk ontspannen. Maar misschien ben jij meer van de films of een spelletje op de pc.
  • Ontspanningsoefeningen, mindfulnessoefeningen, yoga of een blokje om hardlopen, als je van je zelf weet dat iets hiervan helpt, is het nu de tijd om het in te zetten 😉
  • En misschien wel de aller belangrijkste: Verander je instelling. Je kunt wel steeds vechten tegen jezelf maar je kunt ook juist je voordeel doen met je ‘lastige’ eigenschappen. Probeer iets te vinden in je leven, dat je leuk vind om te doen en waar je je focus in kwijt kunt. En dat het iets is waar je blij van wordt, en waar je achteraf voldoening van hebt dat je daar veel tijd in gestoken hebt. Als je je leven zo inricht, hoef je niet steeds jezelf proberen te veranderen. Waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken door iemand anders proberen te zijn?

Soms helpt niets, dan moet je je bedenken dat alles een begin en een eind heeft. Dus ook dit zal een keer overgaan en kun je daarna weer normaal verder met je leven. En als je merkt dat je hyperfocus weer voorbij is zul je je misschien erg moe voelen, plan dan dus rust in voor jezelf om al die energie die je kwijt bent weer op te bouwen. Als het lang geduurd heeft, heb je ook wat meer tijd nodig om bij te komen.


Hoe jij ga jij om met een hyperfocus?